عمر كمال | البديل الجاهز لكل مكان وزمان

عمر كمال عبدالواحد صفقة الزمالك الجديدة لاعب أسكواد بأمتياز، متعدد القدرات، وبالتالي وجودة إضافة كبيرة لعمق أسكواد الزمالك الموسم القادم

 

عمر خلال مسيرته وبسبب تنوع إمكانياته، المدربين اعتمدوا عليه في مراكز متنوعه، وشارك في أغلب المراكز تقريبًا، الموسم الماضي لعب ظهير أيسر بصفة رئيسية وبعض المباريات ظهير أيمن، قبل قيادة علي ماهر للمصري عشان يعيده مره تانية لمركز الجناح.
 
خلال الموسم الحالي استمر كجناح، ومع نهاية الموسم بدأ علي ماهر يعتمد عليه في المركز 10 ثم في النهاية مهاجم صريح، تنوع عمر كمال وصل لدرجة إنه لعب كمدافع ثالث ضد بيراميدز في الكونفدرالية الموسم الماضي.
والسبب في التنوع ده إنه بيستخدم رجله اليمين والشمال بنفس المعدل أوقات كتير، بالإضافة لبنيه جسمانية قوية، ومميزات فنية هنوضحها بالتدريج.
 
الموسم الحالي بالرغم من مشاركته في مراكز الهجوم المختلفه لكنه حقق معدلات دفاعية مميزه جدًا، وأعلى من أغلب وينجات الدوري، اعترض التمرير 112 مرة، والتقط الكرات الحرة 140 مرة، وعمل تاكل صحيح 41 مرة، وبشكل عام متوسط التحاماته الدفاعية مرتفع.
 
Image
أماكن قطع الكرات خلال الموسم، والعدد الأكبر في تلت الملعب الدفاعي
 
 
 
 

عمر كمال هجوميًا

 
 
اللاعب مميز في إرسال تمريرات طولية ونقل اللعب على الأطراف، خلال الموسم لعب 36 تمريرة طولية، نجح في 18 منهم.
 
Image
تمريراته الطولية خلال الموسم
 
 
 
 
على صعيد آخر اللاعب مش مميز في إرسال الكرات العرضية، وبالرغم من صناعته لهدفين وعمل 16 تمريرة مفتاحية صحيحة وهو معدل جيد لكنه مش لاعب رئيسي في عملية بناء الهجمة، ومش مميز في صناعة اللعب وخلق الفرص لزملائه بابتكار فردي.
 
على مستوى المراوغات والتحاماته الهوائية بيمتلك معدلات جيدة.
 
وبشكل عام اللاعب مش مميز بشكل سوبر غير في المحاولات على المرمى والفاعلية الهجومية المباشرة، لكنه في باقي مهارات وأدوار الملعب بيقدمها بجودة أعلى من المتوسطه، وأعلى من أفريدج باقي لاعبي الدوري في الأندية الآخرى لكنها مش سوبر، وده هيوضح من تكراري إنه جيد في أمور كتير جدًا.
 
قيمة عمر كمال إنه حل جاهز على الدكه كبديل لأي مكان في الشق الهجومي وهيقدر يقدم أداء جيد، مش هيكون نقطة ضعف وممكن يشارك مع المنظومة كمان ويصنع الفارق.
 
عمر بديل جيد لكن قناعتي الشخصية إنه لو حابب يدور لنفسه على مكان أساسي في أسكواد الزمالك، لازم يطور نفسه في مركز 8 على غرار إمام عاشور، أو مركز 9 على غرار محمد شريف وقتها ممكن يتحول البديل الجيد للاعب رئيسي في أسكواد الزمالك، ده إضافة إلى إن شموليته تسمحله بده في حالة سعيه للتطور.
في النهاية الزمالك في ظروف مش أفضل شئ على مستوى إدارة الميركاتو قدر يعمل صفقة جيدة جدًا بتدعيم حقيقي لدكة الزمالك.

Comments on Post (0)

Leave a Comment